torsdag, oktober 12, 2006

061012

Chiliscampi & Röd Curry!

Woohoo, kolla in denna förrätten, jag hade nog älskat detta och måste prova nästa gång vi får hem folk :)

Vitlöksfräst Chiliscampi.


Ingredienser:
4 port 400 g skalad scampi eller stora räkor
1 röd chilifrukt
3 vitlöksklyftor
2 tsk riven färsk ingefära
1 tsk mald spiskummin
3 msk Arla smör-&rapsolja
3 msk hackad koriander
1/2 msk pressad citron
2 krm salt

Gör så här
Kärna ur chilin och skala vitlöken.
Finhacka chili och vitlök.
Fräs chili, vitlök, ingefära och spiskummin i smör & rapsolja i en stekpanna ca 1 min.
Lägg i scampin och stek den ca 1 min på varje sida.
Smaksätt med koriander, citronsaft och salt.

Igår gjorde jag en god thai-inspirerad kycklinggryta.
Bryn strimlade kycklingfileér.
Lägg i hackad gul lök o vitlök samt en halv burk krossade tomater.
Detta ska puttra ett bra tag sen hade jag i röd paprika, vattenkastanjer, bambuskott *älska* minimajs, ananas, hönsbuljong och kokosmjölk.
Krydda med salt peppar, gul och röd curry (mycket)
Serveras med ris.

Idag blev jag lite förvirrad när barnen, Timea, Milton och Vickie lekte på ovanvåningen.
- Mamma
- Mamma...
Milton kallade frenetiskt, med lite annan dialekt än han brukar.
- Ja, jag är här nere o lagar mat, vad är det?
- Mamma!!
- JA!!
Timea sticker ut huvudet från rummet.
- Vi leker mammapappabarn, jag är mellansyster, Mille e lillebror och Vickie e mamma, han kallar inte på dig mamma :)
- Ahh, kul :)

Jaja, bara en liten parantes så här en torsdagskväll.
Idag har jag varit på anställningsintervju, jag var även på en i förrgår, det är ingen hemlighet att jag letar mig vidare pg a mina otroligt dåliga tider.
Jobbar ju alltid kväll, natt eller helg.
Men jag hoppas det blir ändring på det, vi kan ju inte ha en normalt fungerande familj när det ser ut så här.

Så ni kanske vill hålla en liten tumme för mig.
Nu ska jag hänga tvätt och sen titta på Efterlyst, trots att jag blir så rädd så rädd :)
Håller väl på o bli en tanta..

Kram
Sandi

4 Comments:

Blogger Kottemor said...

Oh vad det såg gott ut!!
Jag bjuder genast in mig;)
Jag har ju faktiskt aldrig varit hos dig ännu,hahahaha

Dom är för roliga när dom sätter igång med sina roll lekar,här är dom bara pappor och lillebröder;)
Sötnosarna!

Många kramar och tummarna håller benhårt;)

10:48 em  
Anonymous Anonym said...

Smarrigt det såg ut. :P Trevlig helg! Kramkram

1:47 em  
Blogger Suss said...

Låter jättegott!

Jag håller de tummarna jag har för dej vännen!

Kram och trevlig helg!

7:37 em  
Anonymous Anonym said...

Hej kompis

Jag jag blir mörkrädd när jag tittar på efterlyst, riktigt sjukt mycket som händer. Jag har införskaffat mig ett överfalls larm :) Som ska tjuta som bara den, hoppas att den kan hjälpa mig i våldsamma Malmö. Längtar tills vi flyttar här i från.
Du mumsigt det där med scampi, de måste jag prova. Lycka till nu med jobben!!!
Kram Mari

12:13 fm  

Skicka en kommentar

<< Home