fredag, februari 17, 2006

060217

VARNING för gnäll + recept!
Gosh..

Jag ÄR ju sjuk på riktigt.
Feber, snor, huvudvärk, är såååå förkyld. Och när jag är det så blir min astma jättedålig.

Jag försökte fixa till min sida igår kväll.
Fick hjälp av Mindi (tack igen) men så kom jag på nya saker och for upp och ner från sängen hela kvällen och halva natten.
Vill ha bort hela tunna ramen runt min banner, men jag vet inte hur. Nån som kan?

00.01 gick jag och lade mig.
Men jag har sovit mycket dåligt, ett par timmar bara.
Det har kört i magen och jag har mått illa emellanåt.

Milton är oxå sjuk, förkyld och problem med sin astma :(
Han får stanna hemma från dagis och jag från jobb hela dagen idag.
Är så himla trött denna cirkusen nu.

Timea ska gå på pyamasparty imorgonbitti, jag har inte hunnit handla någon present till födelsedagstjejen. Men jag hoppas jag kan orka mig iväg när Daniel kommit hem till Mille.

Sen är det detta med vintern... Va fan. Nu räcker det liksom. Vit vintergata när man steg upp i morse igen.
Nu vill vi ha vår och lite sol så man kan bli glad och pigg igen.

Tänkte jag skulle dela med mig av ett recept, jag faktiskt inte provat men som låter mycket gott i mina ögon.
En dag ska jag ta mig tid till denna:



Citronmarängpaj
8-10 bitar

Pajdeg:
2 1/2 dl vetemjöl
3/4 dl florsocker
100 g smör
1 äggula

Citronkräm:
1 gelatinbladrivet
skal och pressad saft av 1 citron
1 dl strösocker
1/2 dl majsstärkelse, t ex Maizena
1 äggula
35 g smör

Maräng:
2 äggvitor
1 1/4 dl florsocker

PAJDEG:
Hacka ihop mjöl, florsocker och smör till en grynig massa för hand eller i matberedare.
Tillsätt äggulan och arbeta snabbt ihop degen.
Tryck ut degen i en pajform, ca 24 cm i diameter.
Nagga med en gaffel.
Låt stå i kylen ca 30 min.
Sätt ugnen på 200°.
Förgrädda pajskalet i mitten av ungen ca 10 min.
Låt svalna.

CITRONKRÄM:
Lägg gelatinbladet i kallt vatten i 5 min.
Koka upp citronskal, citronsaft, socker och 3/4 dl vatten i en liten kastrull.
Rör ihop majsstärkele, äggula och 3/4 dl vatten till en redning.
Vispa ner den i kastrullen och låt sjuda under omrörning på svag värme i 2 min.
Ta kastrullen från plattan och rör ner smöret.
Lyft upp gelatinet ur vattnet och rör ner det i kastullen sa att det smälter.
Låt krämen svalna.
Häll den i pajskalet och ställ i kylen att stelna ca 1 tim.
Sätt ugnen på grill, 250°.

MARÄNG:
Rör ihop äggvitor och florsocker i en kastrull.
Värm blandningen på svag värme till ca 50°.
Häll över i en bunke.
Vispa tills marängen har kallnat och blivit tjock.
Bred ut den på citronpajen.
Gör gärna mönster med en gaffel så att det blir små taggar.
Sätt in pajen i övre delen av ugnen ca 1 min.
Passa noga!
Låt pajen svalna.
Sikta över lite florsocker och strö över rivet citronskal.
Garnera med frukt och bär.

LYCKA TILL!


Men det var det hela för nu, jag återkommer kanske under dagen om jag pallar.

**HUG**
s a n d i

5 Comments:

Blogger Grått Med Vita Knutar said...

Krya på er!
Låter inte alls som en kul dag :(

Men himla fin banner... Har sett såda på ett par sidor nu och vill oxå ha en... :D
Har försökt, men lyckas inte... Har du lust och ork nån kväll får du gärna ge mig några tips ;D

Nu ska jag släpa mig till jobb... Jobbar till 18 idag :(

Kramen Lindan!

9:18 fm  
Blogger AnnaHanna said...

Hej sjuklingarna!
Vad fint det blev med lite nytt på sidan.
Simma lugnt och krya på er.
Kram //Anna

9:21 fm  
Blogger Julia said...

Hej hopp!
Trist att vara sjuka :( Här har jag varit dålig, magen med illamående. Det är bara att bita ihop, måste plugga, hmmm vad gör jag här då?! Så roligt att höra att Mille tjockar på sig lite så slipper du vara orolig, här hemma går det inte att få stopp på ätandet *ler* Nej, nu ska jag återvända till mina studier *suck*
Du förresten, den där pajen är supergod, blandning av sött och syrligt *mums*
//Julia

2:02 em  
Anonymous Anonym said...

Hej vännen så fin din sida har blivit... e lite sotis... kanske oxå vill ha en egen sida nån gång, hjälper du mig då?

9:12 em  
Blogger Mindi said...

Åhhhh så god den verkar. Måste testas!!!

Texten ser helt normal ut och du verkar ha fått bort ramen.

Kram kram kram... igen! ;)
=(^-^)=

2:28 em  

Skicka en kommentar

<< Home